• يکشنبه ٩ مهر ١٤٠٢-١٧:٣٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٥٨٦
در گزارش خزانه دار شورا مطرح شد:12-180

از تحقق 91 درصدی درآمدهای شهرداری تا عدم ثبت برخی از موارد درآمدی

حبیب کاشانی، خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران طی گزارشی از تحقق 91 درصدی درآمدها و هزینه های شهرداری تهران در پنج ماه اول سال 1402 خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، حبیب کاشانی، خزانه دار شورا، در یکصد و هشتادمین جلسه شورا گزارشی در خصوص هزینه و درآمدهای شورا برای ماه‌های منتهی به تیر و مرداد 1402 در صحن شورا ارائه کرد. 
کاشانی در گزارش خود بیان کرد: با توجه به مصوبه اصلاح شده و منابعی که در شهرداری اعلام شد درآمدها به مبلغ ۶۴۰۰۰ میلیارد و منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه‌ای به مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد و منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی به مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد ریال بود که در مجموع ۱۰۰ درصد بودجه را تشکیل می‌داد. 
وی افزود: از مبلغ ۲۹ هزار و ۳۷۱ میلیارد تومان، مجموع عملکرد نقد و غیر نقد مبلغ ۲۷ هزار و ۸۲۶ میلیارد تومان مربوط به عملکرد نقد و حدود مبلغ ۱۴۵ میلیارد مربوط به عملیات غیر نقد است که باید در ۵ ماه منتهی به مرداد ۱۴۰۲ ، مبلغ ۳۲هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان وصول می‌شد که مبلغ ۲۹ هزار و۳۷۱ میلیارد تومان وصول شد، به عبارتی درصد تحقق نسبت به بودجه مصوب ۵ ماه اول سال ۱۴۰۲ حدود یک درصد است. 
کاشانی ادامه داد: در فروردین و اردیبهشت ۱۰ هزار میلیارد، در خرداد ۷۵۰۰ میلیارد، در تیرماه ۱۱۰۰ میلیارد و در مرداد ۶۲۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل شده است. در مجموع عملکرد ما در پنج ماهه اول سال حدود ۵۸۰۰ میلیارد در هر ماه بوده است. 
خزانه دار شورا در خصوص هزینه‌های مصرفی برای زیباسازی شهر نیز بیان کرد: درآمد حاصل از آگهی‌های تجاری و تبلیغات محیطی در سازه‌های متعلق به شهرداری که در این زمینه باید ۱۰۰۰ میلیارد درآمد حاصل می‌شد، متاسفانه کسب نشده است. بخش دیگر مربوط به سود حاصل از واگذاری سهم شهرداری در سرمایه گذاری‌هاست که مقرر بود ۳۰۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب شود که این بخش نیز حاصل نشده است؛ همچنین در بخش افزایشی قرار بود ۱۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد وصول شود که در این زمینه تنها ۸ هزار میلیارد محقق شده است. 
کاشانی در پایان گزارش خود چنین نتیجه گیری کرد: در بخش نقدی و غیرنقدی اعتبار ابلاغی در سه بخش هزینه‌ای، تملک دارایی و سرمایه‌ای و تملک دارایی مالی در مجموع ۷۹ هزار میلیارد بوده است. بودجه‌ای که شورا ابلاغ کرده ۷۵ هزار میلیارد بوده است اما به دلیل آنکه در ۵ ماه اول هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم، ابلاغ ۷۹ هزار میلیارد خلاف قانون است لذا درخواست می‌شود اصلاحیه به صورت گام به گام اعمال شود. مستند به گزارش ارسالی شهرداری تهران در ۵ ماهه منتهی به مرداد ۱۴۰۲ حدود ۲۹ هزار ۳۷۱ میلیارد تومان به صورت نقد و غیر نقد وصول شده که با توجه به بودجه مصوب ۵ ماهه به مبلغ ۳۲۲۶۹ میلیارد تومان، حدود ۲ هزار و ۸۹۸ میلیارد تومان وصول شده که با توجه به آخرین جلسه شورا، شهرداری این نوید را داد که در شهریور ماه این مبلغ وصول شده است و به این ترتیب ۴۲ هزار میلیارد تومان افزایش داشته است.
در روند ارائه و بررسی گزارش خزانه دار شورا، احمد صادقی، عضو شورا تذکر داد: در هر بار ارائه گزارش، شاهد صفر شدن برخی از موارد هستیم که علت آن مشخص نیست و این سوال را ایجا می‌کند که چرا سیستم مالی شهرداری درآمدها را ثبت نمی‌کند؟ مثلا در شهر تهران شاهد رشد قارچ گونه دکل‌ها هستیم که درآمد آن همواره صفر ثبت شده است یا در خصوص عوارض سالیانه وسایل نقلیه آلاینده که نقش ۷۰ درصدی در آلودگی هوای تهران دارد هم همواره مبلغ درآمد صفر ثبت می‌شود، این مسئله در مورد عوارض تمدید و تجدید پروانه ساختمان نیز صادق است که حتی اصلا در گزارش قید نشده است. 
صادقی در ادامه با اشاره به صفر شدن درآمد ناشی از واگذاری سهم شهرداری در سرمایه‌گذاری و طرح این سوال که آیا شهرداری هیچ سودی در زمینه سرمایه‌گذاری‌هایش نداشته است؟ خواستار توضیح شهرداری در خصوص مواردی از این قبیل شد. 
شاهد روند رو به رشد درآمد شهرداری تهران هستیم 
 
امانی: اگر آماری که در این گزارش ذکر شده، قطعی باشد؛ جای تقدیر و تشکر دارد
در جریان این گزارش، ناصر امانی، عضو دیگر شورا نیز ضمن قدردانی از زحمات کسانی که به افزایش درآمد شهرداری کمک کرده‌اند، اظهار داشت: ما شاهد روند رو به رشد درآمدهای شهرداری هستیم. لذا از همه کسانی که به افزایش درآمد شهرداری کمک می‌کنند؛ قدردانی می‌کنیم. عوارض استفاده از معابر عمومی در واقع همان کسر پارکینگ است که عنوان آن تغییر کرده است. اخیراً در کمیسیون ماده ۷۷ شکایاتی مبنی بر کسر پارکینگ داشتیم که در جریان پیگیری‌ها دریافتیم به دلیل ابطال کسر پارگینگ از سوی دیوان عدالت، شهرداری با تغییر عنوان همان کار را انجام می‌دهد.
وی درادامه با اشاره به نسبت درآمد پایدار و ناپایدار شهرداری طی سال‌های گذشته تأکید کرد: معمولاً در ۱۰ سال گذشته درآمد پایدار شهرداری هیچگاه از 30 درصد تجاوز نکرده است. اگر آماری که در این گزارش ذکر شده، قطعی باشد؛ جای تقدیر و تشکر دارد. این اتفاق قابل توجهی است که در شهرداری رخ داده است.
 
علی خشنود، مدیر کل درآمد شهرداری تهران در پاسخ به تذکرات اعضا توضیح داد: در پنج ماهه اول سال درآمدهای پایدار شهرداری حدود ۴۰ درصد و درآمدهای ناپایدار ۶۰ بوده است که این ۴۰ درصد به طور کامل وصول و به حساب شهرداری تهران واریز شده است که دلیل افزایش آن این بوده است که در سال گذشته از بخش عوارض افزوده (سهم گمرک) ۱۹۹ میلیارد تومان در شش ماهه اول سال کسب شده که این مبلغ امسال به حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است یعنی این رقم افزایش ۱۲ برابری داشته است. 
وی ادامه داد: اتفاق دوم مربوط به فیش‌های نوسازی، پسماند و کسب و پیشه است؛ در گذشته به طور متوسط سالیانه ۹۰ میلیارد تومان وصولی داشته‌ایم که این رقم امسال تا پایان شهریور ماه به میزان ۱۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است در بخش‌های ارزش افزوده، سوخت و شماره گذاری و سیگار نیز شاهد رشد درآمدها بودیم.
خشنود افزود: چند مورد درآمد‌ صفر در ماه‌های گذشته داشته‌ایم که با پیگیری‌هایی که در حوزه معاونت مالی انجام شد یکی از این موارد مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی بود که امسال وصولی داشته‌ایم؛ مواردی مانند عوارض آلایندگی نیز صفر بوده که در این باره هم جلساتی با وزارت صمت در خصوص راه اندازی سامانه مالی برگزار شده است که در صورت راه اندازی، سهم شهرداری مشخص شده و به حساب آن واریز خواهد شد. موضوع مربوط به محیط زیست هم در دست پیگیری و بررسی است که متاسفانه تاکنون نمایندهای از سوی سازمان محیط زیست معرفی نشده است.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: